mandag den 3. februar 2014

(Over-) kursus skudt i gang

Det er ikke løgn, når jeg fortæller, at jeg har overvejet at tilmelde mig et sy kursus i over ti år! Men alle de gange hvor jeg kommet i tanke om det, er alle kurser allerede godt skudt i gang og der har været lukket for tilmelding. I år tog jeg fat i AOF's og  FOF's kataloger samme dag som de kom ind af dørren og fik mig tilmeldt et kursus for nybegynder på FOF. Det er fedt!

Nu har jeg virkelig chancen for at udfordre mig selv og jeg har med vilje valgt et mønstre (fra Stof 2000) der byder på flere udfordringer; lynlås, foer, indlæg og flere dele for både forstykke og bagstykke. Det skal ifølge beskrivelsen være et ret nemt mønstre, men hvis ikke det var for vejledningen på kurset, ville det aldrig gå! For mig er den beskrivende tekst slet ikke logisk endnu og jeg kan gå rundt og tygge på den samme sætning i flere dage før jeg finder ud af, hvad det er, de mener! Jeg mangler beskrivende billeder på samme måde som Burda og Stil har på sine symønstre.

Så er lynlåsen på plads
Men nu er jeg i gang og jeg tror nok at jakken skal blive fin og at jeg vil få den brugt. Jeg har valgt at sy den i koksgrå uld og det er et stof som vist sig være utrolig nemt og sjovt at sy i. Dertil  har jeg valgt et sort foer med tekst i og håber desuden på at få syet kantbånd på i skind. Yderligere en udfordring men jeg tænker at "det skal være nu". Der er i alt kun 6 kursusgange i løbet af foråret og jeg vil gerne have så meget ny syteknik som mulighed med mig derfra.
Den højre stikning blev for bred i forhold
til den venstre og måtte sprættes op igen!





Hvis tiden er der til sidst, kunne jeg også godt bruge tiden til at lære, hvordan man syr indvendige lommer - listelommer, hedder det vist. Det behøver ikke nødvendigvis være rigtige lommer, men jeg tænker at en listelomme til pynt med skindkant ville være "prikken over i".

Jeg følger op på mit over-kursus-projekt på et senere tidspunkt og håber at jeg har lige så meget mod på det om 14 dage :-)

(Se den færdige jakke)



2 kommentarer:

  1. Jeg synes, som du allerede ved, at det er totalt fedt, at du har meldt dig til - vil SÅÅÅÅÅ gerne selv med på sådan et kursus!! Men tiden..ak ak! You know ;-) Ikke desto mindre er det spændende for mig at følge med på sidelinjen, og du ender nok med at kunne give mig en masse nyttige fif! :-) Glæder mig til at se den færdige jakke - det er noget sejt stof og et flot mønster, du har valgt.

    SvarSlet
  2. Jeg synes også det er rigtig sjovt at komme til det kursus, men det havde nu været dobbelt så sjovt hvis du var med... Måske kan vi melde os sammen til efteråret?

    SvarSlet