onsdag den 29. januar 2014

Projekt i Retro

Stof fra Stof og Stil
Jeg har aldrig prøvet at sy et skråbånd på, og det ville jeg prøve med dette lille projekt. Jeg manglede et forklæde og fandt, synes jeg selv, et utrolig smukt stof i Stof og Stil. Det var sat ned til 29 kroner meteren, så det måtte bære eller briste. Min første tanke var at bruge et bånd i enten hvid eller brun, men da jeg ikke kunne finde det i de rigtige nuancer, måtte jeg tænke i nye baner. Et orange skråbånd sammen med de brune blomster, gav lidt af et retro indryk.

Ekstra nybegynder-udfordring ;-)
For at lave udfordringen endnu lidt større (for en nybegynder) besluttede jeg at sy skråbåndet på med hvid tråd. Grundet denne beslutning var jeg nødt til at sprætte op ikke bare én, men flere gange, før syningen blev lige. Men nu har jeg jo besluttet mig for at gøre mig mere umage og ikke opgive før jeg føler mig tilfreds så det må jo tage den tid, det tager.

Lige syning - skæve blomster
Jeg kunne ikke lade være med at smile, når jeg så det færdige resultat. Jeg havde været så fokuseret på at skråbåndet skulle være i vinkel, at jeg først når forklædet var helt færdig, lagde mærke til hvor skævt stoffet var! Jeg har stor lyst at beskære billedet før jeg lægger det ud og vælge at fokusere på de lige syninger, men det ville være lidt snyd. Alle børn i begyndelsen - og så lærte jeg mig noget nyt - antager jeg...

4 kommentarer:

  1. HVOR ER DET BLEVET FLOT! Lækker retro-stil - det er ægte 70'er-vibe. Skråbåndet er du bare sluppet fint fra - det er SÅ besværligt. Hvis jeg nogensinde knækker koden er det et mirakel. Men jeg tro, at det hænger tæt sammen med konceptet 'tålmodighed', der bestemt IKK er en af mine spidskompetencer!

    Åh ja, det skæve stof! :-)))) Nu griner jeg også - en bekendt situation! Nogle gange bliver jeg også irriteret over, hvor SKÆVT selve mønstret er trykt på et stykke stof. Det er helt vildt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, der skal en god portion tålmodighed til det der skråbånd, specielt når man syr skævt et par gange og oveni det hele skal sprætte op! Så kan sådant et aftenprojekt vare i et par dage :-)

      Slet
  2. Det ser da fint ud - gode detaljer (om end en lille smule skæve blomster..)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha, jo en "lille smule" skæve blomster. Jeg kan dog ikke helt forstå det, da jeg lagde mønstret helt ude ved kanten på stoffet...?

      Slet